Nuestro blog

¡Estate al día de nuestras novedades y noticias!

Gamificació en entorns educatius

Per a guanyar en el compromís de l’estudiant, és important definir prèviament els objectius d’aprenentatge que es volen aconseguir i oferir un recorregut d’aprenentatge en línia divertit i entretingut, incorporant elements de joc en diversos contextos.

Ludificació de continguts, una manera de motivar a l’estudiant

En primer lloc, distingim dos conceptes: la motivació intrínseca, la qual parteix d’un mateix, i l’extrínseca, que dependrà d’elements externs, obtenint premis o penalitzacions. La idea principal és que cal fomentar la motivació intrínseca i, en qualsevol cas, no abusar de l’extrínseca per a evitar algunes casuístiques negatives, com que els estudiants se sentin condicionats.


Hi ha quatre elements claus, per a fomentar la motivació intrínseca:

  • COMPETÈNCIA: parlem del procés d’adquisició d’una habilitat
  • AUTONOMIA: fer sentir a l’estudiant la llibertat i sensació de control
  • RELACIÓ: interacció i participació amb els seus companys i amb l’entorn d’educació en línia
  • FINALITAT: propòsit que té l’activitat en qüestió

L’ideal és combinar i buscar un equilibri entre concentració de l’estudiant en realitzar l’activitat i que gaudi del procés.

gamificacion contendos elearning
Font: Virtual Educa

Com aconseguir que l’alumne gaudeixi del procés educatiu?

En primer lloc, hem de plantejar una tasca assolible i realitzable per l’alumne, que suposi per la seva part una activitat amb un lleu esforç, però que senti no tenir percepció del temps que dedica a realitzar-la, ja que si el repte que li proposem és molt alt, generarà una certa incapacitat i ansietat fent que desisteixi en la seva obstinació i això és el que no volem.

Per contra, si la tasca educativa que realitzes és massa senzilla perquè l’alumne té una excel·lent habilitat, igualment pot desistir per avorriment.

L’ideal en aquest cas és buscar l’equilibri entre l’habilitat i el repte per a mantenir a l’alumne despert i gaudint per a poder aconseguir l’objectiu.

Sistemes de gamificació per a la participació de l’estudiant

El nostre equip de desenvolupament de continguts ludificats estan constantment treballant en aquest sentit per a fer arribar a l’estudiant una manera lúdica d’aprendre en línia i formar-se pràcticament sense adonar-se que l’està fent.

El nostre company, Javi Ronda, és Responsable Departament Continguts e-learning Moodle a 3ipunt. Treballa coordinant el departament de continguts aplicant la psicologia de l’estudiant per a dissenyar cursos i formacions atractives.

Els nostres alumnes aprenen jugant, es diverteixen mentre que adquireixen conceptes, coneixements, aptituds i destreses. 

Sabem que els sistemes ludificats han d’estar elaborats seguint uns certs patrons per a aconseguir el seu objectiu lúdic. És indispensable cridar l’atenció de l’alumne, aconseguint la seva immersió i progressant dins de la formació en línia. Per això treballem incloent continguts mecànics i dinàmics.

Incloem elements mecànics com premis, recompenses, punts d’experiència o medalles que s’atorguen segons es van complint habilitats, aptituds o progressos dins de l’evolució dels cursos a manera de joc virtual. D’aquesta manera es fomenta la interacció de l’usuari.

Les dinàmiques tenen com a objectiu establir una sèrie de pautes per a l’adquisició dels elements mecànics, la qual cosa genera sensació d’avanç dins del sistema ludificat, de tal manera que es fomenta la interacció i l’evolució dels alumnes. 

Ludificació E-learning Moodle, un món de possibilitats

gamificacion moodle

Gamificació per a qualsevol entorn d’aprenentatge

La gamificació de continguts es poden aplicar no sols a alumnes en edat d’escolar, sinó també en la formació per a empreses, construint nous coneixements i habilitats dins de l’entorn laboral.

Igualment, a l’entorn laboral es pot aplicar un aprenentatge en línia amb la ludificació de continguts. Podem incorporar activitats de preguntes i respostes, gimcanes, cerques del tresor, escape rooms, jocs de rol, etc. Relacionant la temàtica al nostre lloc de treball o perfil laboral de l’empleat. Es tracta de crear estratègies formatives amb components lúdics que ens generessin grans resultats..