Des dels inicis, l’elearning ha tingut un objectiu clar: ser un sistema d’educació on tothom pugui accedir sense cap mena de limitació d’edat, idioma, localització geogràfica, etc.
En l’evolució de la formació online han tingut un paper fonamental les noves tecnologies fent possible aquest model de formació a través de plataformes educatives conegudes com LMS (sistema de gestió d’aprenentatge).
El concepte e-learning
Coneixem el significat d’elearning, com el model d’aprenentatge basat en l’educació a través de plataformes de formació online.
Aquest terme “e-learning”, va ser creat per Elliott Masie, en la conferència TechLearn, al novembre de 1999.
En moltes ocasions s’escolten altres termes similars com a teleformació, formació a distància, ensenyament virtual, formació online, tenint tots ells significats similars.
Origen de l’elearning, primeres plataformes
En la dècada dels 90, apareixen els primers termes de LMS i campus virtual, que fan passos per a assentar-se en els models d’ensenyament-aprenentatge que coneixem avui dia.
A partir dels anys 2000 es comencen a posicionar com a complement i com a alternativa a la formació presencial o tradicional.
D’aquesta manera coneixem la formació híbrida (Blended Learning) en els quals es combinen tots dos models, oferint així una experiència formativa més completa.
L’Elearning avui en dia
Avui dia es continua avançant. La formació virtual ja no només és un sistema d’educació, sinó que ha arribat a formar part d’aquelles empreses que busquen solucions per a fomentar el talent dels seus empleats.
Els LMS compten actualment amb recursos pràctics i eficaços per a enfortir les habilitats de qui les utilitza. Esmentem alguns d’aquests recursos.
Continguts propis
La creació de continguts personalitzats i adaptats a l’usuari final, crea una connexió especial amb l’alumnat, afavorint el nivell de participació, la taxa de finalització i el nivell de satisfacció final.
Microlearning
L’ús de píndoles formatives facilita el procés d’aprenentatge, minimitzant el temps invertit en la formació o presentació d’informació per als usuaris.
Gamificació de continguts
Gamificar continguts educatius converteix tasques avorrides i monòtones en una experiència apassionant. És clau per a motivar als usuaris i aconseguir els objectius de la formació.
Vídeos
Disposar de recursos curts com a vídeos de 2-3 minuts amb la informació clara i concisa, permet que l’usuari assimili i retingui la informació amb major facilitat.
L’elearning en el futur
Com a experts en formació virtual ens mantenim al dia en l’evolució de l’educació digital. En el nostre article sobre les tendències en l’elearning 2023 us parlem sobre la direcció en la qual evolucionarà l’educació digital.
Sens dubte, la tendència que tindrà major impacte en els següents anys és el metavers i la intel·ligència artificial (IA) com a tecnologies complementàries.
Metavers i aprenentatge
Les aplicacions de metavers posaran en pràctica experiències realistes amb un aprenentatge teòric. Els usuaris seran capaços de resoldre problemes reals en un entorn virtual, desenvolupant així una aptitud resolutiva per a situacions en la vida real.
Intel·ligència artificial en l’educació
La intel·ligència artificial serà la clau per a la creació d’entorns virtuals més realistes i detallats.
Igualment, la IA pot contribuir en el Metavers en la creació de contingut personalitzat per a l’usuari, en funció dels seus interessos.